Strona Główna / Gastronomia / Dlaczego warto wprowadzić do swojej diety różne oleje?
olej

Dlaczego warto wprowadzić do swojej diety różne oleje?

Walory kulinarne olejów roślinnych spowodowały, że na dobre zagościły w naszej kuchni. Nic dziwnego, bo są naprawdę zdrowe: zawierają nie tylko witaminy, minerały, ale przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, które podnoszą odporność organizmu, wpływają korzystnie na układ krążenia, wygląd skóry, uważa się też, że zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory, czy cukrzycę.

Olej rzepakowy

By zachował wszystkie wartości odżywcze najlepiej jak jest tłoczony na zimno. Jeśli jest rafinowany to znaczy, że został poddany obróbce, żeby pozbyć się z różnego rodzaju zanieczyszczeń (np. z gleby), niestety wraz z tym procesem traci też wiele cennych składników Olej rzepakowy to bogate źródło witaminy A, E, K i D oraz kwasów omega 3 i 6, które występują tutaj w zalecanych przez dietetyków proporcjach.

Olej lniany

Powstaje z nasion lnu tłoczonych na zimno. Nie powinno go zabraknąć w kuchni kobiet, które bez względu na wiek chcą wyglądać młodo i promienne. Dlaczego? Bo ma wysoką zawartość witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Jest ona doskonałym antyoksydantem, czyli neutralizuje działanie wolnych rodników, które odpowiedzialne są m.in. za przedwczesne starzenie się skóry. Olej lniany posiada też kwasy omega 3 (zwłaszcza olej lniany wysokolinolenowy), dlatego korzystnie wpływa na układ krwionośny i trawienny.

Olej sojowy

Jego prozdrowotne właściwości wynikają z tego, że zawiera m.in. spore ilości lecytyny oraz steroli. Ta pierwsza bierze udział w przemianie materii, wpływa pozytywnie na układ trawienny, krwionośny, oraz nerwowy, w tym wzmacnia zdolność koncentracji i zapamiętywania. Z kolei sterole roślinne przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu. Olej sojowy można dodawać do sałatek, surówek, sosów, można też na nim smażyć, ale krótko, by nie utracił cennych wartości

Olej z pestek dyni

Zawiera kwasy omega 3 i 6, ale jest również bogaty w witaminy (A, E, z grupy B i C) oraz minerały (potas, wapń, żelazo, magnez cynk). Wpływa korzystnie na układ pokarmowy (pomaga przy zakażeniach pasożytniczych), ale też w przypadku kłopotów trawiennych oraz na układ oddechowy, bo łagodzi jego stany zapalne. Ponadto według ostatnich badań olej z pestek dyni może też wpływać na nasze samopoczucie i poprawiać nastrój. Sprawdzi się jako dodatek do sałatek, dressingów, past, nie nadaje się do smażenia.

Olej słonecznikowy

Jego zaletą, podobnie jak w przypadku oleju lnianego, jest fakt, że zawiera spore ilości witaminy E. W jego składzie znajdziemy też sterole roślinne oraz kwasy omega 6, ale niewiele omega 3 – takie proporcje, według dietetyków, mogą niezbyt korzystnie wpływać na zdrowie. Wspomaga układ odpornościowy i trawienny. Nadaje się do sałatek, surówek i krótkiego smażenia.

Oliwa z oliwek

Najzdrowsza jest extra virgin, czyli uzyskiwana z tłoczenia świeżych oliwek, bez obróbek chemicznych. Obniża poziom tzw. złego cholesterolu, a utrzymuje odpowiedni poziom dobrego (HDL).

PW

Komentarze

comments

Zobacz również

medical-1901819_960_720

Wchodzą nowe przepisy dotyczące dopalaczy – są one traktowane na równi z narkotykami

Zgodnie z nowo obowiązującymi przepisami (od wtorku 21.08.218), osoba sprzedająca dopalacze będzie tak samo karana …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *