Strona Główna / Aktualności / Braniewo / Warmińsko- mazurskie popularne w 2018. Braniewo i Zalew Wiślany bez znaczenia w turystyce kilkudniowej… Pora na współpracę samorządów?
Bez nazwy-1

Warmińsko- mazurskie popularne w 2018. Braniewo i Zalew Wiślany bez znaczenia w turystyce kilkudniowej… Pora na współpracę samorządów?

Na portalu nocowanie.pl pojawiło się bardzo ciekawe zestawienie przedstawiające najpopularniejsze kierunki wybierane przez turystów w woj. Warmińsko-mazurskim pod względem turystyki kilkudniowej. Niestety nasz region praktycznie nie istnieje. Braniewo nawet nie pojawiło się w zestawieniu, a Elbląg znalazł się dopiero na 9 miejscu z mizernym wynikiem. Czy pora by wyciągnąć odpowiednie wnioski?

Region Zalewu Wiślanego przegrywa walkę o turystów. Lata zaniedbań i niewykorzystany potencjał

Zestawienie portalu nocowanie.pl jest bardzo optymistyczne jeśli idzie o nasze województwo. Warmińsko- mazurskie znalazło się aż na 8 miejscu w kraju jeśli idzie o destynacje wybierane przez turystów. W 2018 roku liczba zapytań o noclegi w naszym województwie na portalu nocowanie.pl przekroczyła liczbę 100 tysięcy. Jest to największy wzrost w kraju w porównaniu do roku 2017 – wzrost zapytań aż o 67 % przez turystów do właścicieli obiektów noclegowych w naszym województwie przez ten serwis.

https://www.nocowanie.pl/warmia-i-mazury-podbijaja-serca-turystow.html?fbclid=IwAR31jvGx_p-Zd6vg-7AXA1pF3yaQzVky8KdXkT2JNuNUIrMDHYeH0gaMK7U

Widać więc, że coraz więcej turystów zarówno polskich jak i zagranicznych docenia uroki naturalne naszego województwa. Jeziora, położenie Zalewu Wiślanego, Kanał Elbląski (jeden z 7 cudów Polski), Frombork Mikołaja Kopernika czy Braniewo, które jest pierwszą stolicą Warmii. Warto dodać, że z naszego regionu niedaleko również na oblegany przez turystów Zamek Krzyżacki w Malborku. Jednym słowem wspaniałe połączenie darów natury i wypoczynku nad wodą wraz z edukacją historyczną i ścieżkami wielkich postaci dawnych stuleci.

Liderami zapytań o noclegi w serwisie nocowanie.pl są w naszym województwie Mikołajki (ok. 25 % wszystkich zapytań). Kolejne miejsca zajmują Giżycko (23 % zapytań), Ruciane – Nida (19 %) ale także Mrągowo, Olsztyn (4,31 %).

Jak się jednak okazuje w turystyce kilkudniowej bitwę o turystów przegrywa kompletnie region Zalewu Wiślanego. Jedyny z tego region Elbląg znalazł się na 9 miejscu (1,89 % zapytań). Oczywiście nasz region nie ma szans przebicia Mazur i turystyki żeglowania oraz walorów wielkich jezior jednak wynik miejscowości nadzalewowych powinien być o wiele wyższy.

Z zestawienia nocowanie.pl wynika, że ok 2-3 % turystów przybywających na Warmię i Mazury planuje by na swoją bazę wypadową w regionie wybrać właśnie ten region. To bardzo przykre gdyż bez turystyki kilkudniowej bardzo trudno o rozwój naszych miast i utrzymywanie pozytywnej struktury demograficznej. Ludzie nie wybierają miasta do życia jedynie pod kątem pracy i mieszkania ale coraz częściej też pod względem rozrywki i atrakcji w sezonie wiosenno- letnim czy zimowym. Jak widać turyści oceniają nasz region jako mało atrakcyjny by zatrzymać się tutaj na więcej niż 1 dzień. Skoro turyści Elbląg, Braniewo, Frombork, Kadyny, Pasłęk, Ostróda traktują jedynie jako 1 dniowy epizod wycieczkowy to dlaczego ludzie mieszkający w tych miejscowościach mają mieć ochotę spędzić tu całe swoje życie? Przecież obecnie pracę można znaleźć w całej Polsce, mieszkanie kupić gdzie się chce itd. Itp.

Czy włodarze miast, mniejszych miejscowości z regionu Zalewu Wiślanego wyciągną z tego odpowiednie wnioski i rozpoczną wspólne działania odnośnie poprawy życia turystycznego i rozrywkowego w naszym regionie?

zapytania

Pora na nową wspólną strategię samorządów z regionu Zalewu Wiślanego?

Wszyscy od kiedy rządy objęło Prawo i Sprawiedliwość jak wody na pustyni wyczekują przekopu Kanału przez Mierzeję Wiślaną. Zanim to jednak się stanie wielu z nas może doczekać się szybciej siwych włosów na głowie lub wymierających demograficznie miast w tym regionie. Warunki do świetnego produktu marketingowego w naszym regionie już są. Pieniądze również, o ile będzie działało się razem.

Podróżując turystycznie po Europie widzimy, że nie koniecznie wszędzie są zadbane piaszczyste plaże czy idealne promenady, aleje gwiazd lub zabytki historyczne warte odwiedzenia. Mimo to są kurorty w Europie Wschodniej czy także w Europie Zachodniej, które mając dobry marketing ściągają do siebie tysiące turystów. A jak są turyści to kręci się również cała lokalna gospodarka.

W naszym regionie również gdyby odpowiednio stworzyć produkt marketingowy latem, wiosną i wczesną jesienią życie mieszkańców Elbląga, Braniewa, Fromborka, Tolkmicka, Pasłęka, Kadyn mogło by się toczyć tylko wokół tego regionu. Do tego potrzebne jest jednak wspólne działanie marketingowe i konkretne projekty.

Komunikacja, charakterystycznie obklejone mini autobusy – w sezonie letnim z częstym rozkładem jazdy, także o późnych porach

Miejscowości Zalewu Wiślanego często cierpią na problemy komunikacyjne. Po tym jak została zlikwidowana Kolej Zalewowa mało kto z nas wie o tym, że korzysta

można z połączeń autobusowych, głównie linii prywatnych. Problemy ze znalezieniem tych rozkładów mają nawet okoliczni mieszkańcy (nie jeżdżący na co dzień komunikacją). A jak ma tego dokonać turysta zagraniczny jeśli na mieście w sezonie letnim nie ma praktycznie za dużo informacji o kierunkach podróży właśnie nad Zalew Wiślany? Czy nie byłoby dobrym pomysłem gdyby np. samorządy kilku miejscowości wspólnie zainwestowały w sezonie letnim w częstą sieć kursujących autobusów podmiejskich (charakterystycznie obklejonych chwytliwym hasłem promującym region)? Takie zlecenie mogłaby nawet realizować specjalna spółka prywatna, która byłaby dotowana przez kilka samorządów.

Takie często jeżdżące autobusy rzucały by się w oczy i na pewno były by świetną reklamą regionu wśród kierowców i turystów jeżdżących na co dzień po naszych drogach. Zachęciło by to też mieszkańców miast (Elbląg, Braniewo, Frombork, Pasłęk) by np. korzystać częściej z Zalewu Wiślanego zamiast innych form wyjazdów weekendowych czy w tygodniu po pracy.

Wspólne imprezy kulturalne i muzyczne!

W wakacje wielu z nas jeździ na koncerty do Krynicy Morskiej czy też na festiwale Disco Polo do Ostródy czy Piknik Country. Jeden samorząd jest bezbronny jeśli idzie o zorganizowanie fajnej marki ogólnopolskiej. Dlaczego jednak nie zrobić produktu marketingowego np. kilku festiwali czy imprez z różnymi rodzajami muzyki organizowanym w kilku miejscowościach regionu na który procentowo dorzucałoby się kilka samorządów. Samorządy w naszym regionie nie są najbogatsze, co innego jeśli jednak w organizację fajnego produktu marketingowego dla całego naszego regionu włączyłoby się kilka samorządów oraz duże firmy z regionu. Specjalnie utworzona spółka ds. rozwoju kulturalno- rozrywkowego w regionie mogłaby skutecznie wypromować kilka dużych imprez w regionie na który ściągali by turyści z Polski i nie tylko. Być może wówczas nasz region nie był by tylko do odwiedzenia na 1 dzień. Mieszkańcy regionu czuli by też, że wreszcie jedyną alternatywą na spędzenie czasu nie jest Trójmiasto.

Jedną z takich imprez z całą pewnością mogłoby być coś nie tylko w wakacje ale np. na jesień. Elbląg i Braniewo słyną ze wspaniałych tradycji piwowarskich. W Polsce nigdy nie udało się zorganizować czegoś na skalę polskiego Oktober Fest. Dlaczego nie spróbować np. na jesień stworzyć kilkudniowego święta piwa, z smakołykami regionu, kunsztem idealnego polewania złotego trunku i miłą obsługą w unikalnych lokalnych strojach. Do tego fajny koncert z znaną gwiazdą muzyczną i interesująca nagroda dla uczestników tego święta. Takie święto z racji browarów istniejących w Braniewie i Elblągu mogłoby wymiennie raz odbywać się w Elblągu a raz w Braniewie… Dlaczego nie spróbować?

Wspólna strategia marketingowa – materiały promocyjne

Dotychczas mało było działań promocyjnych wspólnych dla regionu. Raczej widać zasadę każdy sobie rzepkę skrobie… Pojedynczo działający Elbląg, Braniewo, Pasłęk, Kadyny, Frombork i inne miejscowości w dobie globalizacji są bez szans. Co innego jeśli wszystkie wspólnie utworzą jednolity klaster turystyczny, który będzie promował nie tylko pojedyncze miasto ale cały region. Obecnie trwa boom na turystykę. Na Warmię i Mazury przybywają nie tylko Polacy ale także turyści z zagranicy. Dlaczego nie spróbować stworzyć wspólnego produktu marketingowego, wspólnych materiałów reklamowych, które byłyby skierowane w kampaniach marketingowych, biurach podróży czy na lotniskach oraz wybranych liniach lotniczych jako oferta wakacyjnego wyjazdu właśnie nad Zalew Wiślany?

Elbląg w ostatnim czasie bardzo stara się stworzyć długofalową strategię rozwoju. Jest wdrożony projekt letniej sceny muzyczno-kulturalnej „Elbląg w Formie” a nad rzeką Elbląg ma powstać Baza Sportów Wodnych.

https://www.info.elblag.pl/19,55323,Na-rzece-Elblag-powstanie-baza-sportow-wodnych-Bedzie-promowala-kraine-slimaka.html

Będzie promowała m.in. Krainę Ślimaka. Mało kto z nas zapewne wie, że k. Pasłęka są produkowane kremy ze ślimaka, jest hodowla ślimaków a nawet restauracja serwująca dania ze ślimaków. Nasz region ma szereg nieodkrytych perełek, które jeśli połączymy w całość stanowić mogą unikalny produkt na rynku turystycznym. Tu każdego dnia urlopowicze mogą odkryć coś nowego. Trzeba im to jedynie odkryć, pokazać z czego jesteśmy dumni.

Nasz region ma sporo zaniedbań. Nie tak dawno wybraliśmy nowych samorządowców, być może na 5 lub 10 przyszłych lat. Wiadomym jest, że nie jest prosto o zgodę pomiędzy Burmistrzem, Prezydentem a Radnymi w danej miejscowości a co dopiero jeśli idzie o zgodę kilku miejscowości. Czasem dzieją się jednak polityczne cuda i inicjatywy ponad podziałami, w tym przypadku cel do takich wspólnych działań jest idealny. Oby był to okres sukcesów i przywrócenia naszemu regionowi należnego miejsca nie tylko w Polsce, ale i Europie czy Świecie.

Jako redakcja postaramy się przyjrzeć jak w ostatnich latach wyglądały wydatki i działania na promocję turystyki regionu, miast w porównaniu na tle innych regionów Polski.

Red.

Komentarze

comments

Zobacz również

przysiega-zapowiedz1

Terytorialisi złożą przysięgę i rozpoczną trzyletnie szkolenie

„Ja żołnierz Wojska Polskiego przysięgam…”. Już w tę niedzielę słowa przysięgi wypowie 90 żołnierzy, którzy …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *